Bezoek Ben Meesters op Facebook Bezoek Ben Meesters op Linked

 

Informatie MARK Profesionals




MARK Professionals

 
Wanneer schakel je de hulp van een MARK leefstijlcoach in?
 
Het is een gegeven: Gezond zijn en gezond leven is hard werken. En preventief werken aan een gezonde leefstijl is bovendien een cadeautje dat je pas later uitpakt!
 
Wat is de meerwaarde om een leefstijlcoach van MARK in te schakelen?
 
Het bewustmaken, adviseren en begeleiden van cliënten, vraagt om professionals. Daarom volgen alle leefstijlcoaches die aangesloten zijn bij MARK dezelfde post-HBO opleiding. Na het behalen van hun certificaat mogen ze zich GLI coach noemen en het kwaliteitskeurmerk van MARK voeren. Zo weet jij als cliënt zeker dat je met een professionele leefstijlcoach te maken hebt.
 
Ik werk met een coachmodel waarbij alle facetten van het leven (fysiek, sociaal emotioneel, zingeving, mentaal en je eigen pro-activiteit) aan bod kunnen komen. Als je bijvoorbeeld aanklopt met klachten die betrekking hebben op je energie of gewicht, dan onderzoeken we ook of andere thema's belangrijk zijn om aan te werken.
 
Je begeleidingstraject zou kunnen gaan over de afgestemde en gezonde voeding maar ook over spanning en ontspanning, over je gedachten en overtuigingen die je belemmeren om je doel te behalen, over energiegevers en energienemers: wat kost je energie en wat levert je energie op? Waar word je blij van, waar ben je trots op?
Coachmodel
 
 
Ik werk volgens het coachmodel van MARK. In dit model wordt aandacht besteed aan verschillende facetten van het leven: fysiek FQ, sociaal emotioneel EQ, zingeving SQ, mentaal IQ en je eigen pro-activiteit. Hierdoor ontstaat een samenhangend beeld van jou. Natuurlijk ken je jezelf al heel goed!? Mogelijk dat je jezelf al niet meer bewust bent van hoe je "in elkaar steekt "? Je leert in je eigen spiegel te kijken door mijn vragen, waarbij ik natuurlijk luister maar ook doorvraag als het nodig is. Je ontdekt zo op welk gebied je jezelf kunt ontwikkelen en je stelt zelf je doelen. Samen gaan we op weg in een persoonlijk coachtraject.
 
Proactiviteit:
Hoe neem je zelf verantwoordelijkheid voor je eigen leven? Welke doelen stel je jezelf, waar word je blij van, waar ben je trots op? Welke keuzes maak je in je leven om je doelen te bereiken?
 
Spiritueel / Zingeving Quotiënt (SQ)
Wat is de betekenis van je bestaan, je levensmissie. Waardoor krijgt je leven richting?
 
Intelligentie / Mentaal Quotiënt (IQ)
Wat speelt zich allemaal in je hoofd af? Welke gedachten, overtuigingen heb je Welke zorgen heb je en waar lig je wakker van? Welke overtuigingen helpen je om je doelen te bereiken? Welke overtuigingen staan juist in de weg en belemmeren je?
 
Sociaal–Emotioneel Quotiënt (EQ)
Dit quotiënt (EQ ) heeft alles te maken met gevoelens, relaties, empathische vermogens, vertrouwen en verbinding. Ben je je bewust van je eigen emoties? Hoe ga je effectief met je emoties om, hoe ga je om met de emoties van anderen?
 
Fysiek Quotiënt (FQ)
Hoe gezond leef je? Is je voeding afgestemd op de behoeften van je lijf, is je gewicht in orde? Een standaard dieet, wat niet specifiek op jou is afgestemd, levert vaak niet het effect op wat je wil bereiken. Hoe weet je nu of je wel gezond eet, of je voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt?. Ieder lichaam is immers anders. Daarom kan de één alles eten en lijkt de ander al aan te komen van de lucht.... Als je fysiek niet in evenwicht bent, je bent bijvoorbeeld te zwaar, kan ik met behulp van een uitgebreide lichaams- en voedingsanalyse nagaan wat mogelijke oorzaken hiervan zijn en je adviseren over een plan om weer met je lijf in evenwicht te komen.
 

Beweging

Ook dit is waarschijnlijk een open deur: als je regelmatig beweegt, blijven je spieren en gewrichten soepel, voel je je fit en ontspannen. Door te bewegen raak je je kilootjes kwijt. En..... je wist het natuurlijk ook al: door regelmatig te sporten, bouw je spiermassa op. Die spieren zorgen weer voor een hogere verbranding in rust. Zo blijf je op gewicht. Eigenlijk heel simpel zou je zeggen.
Hoe komt het dan dat het vaak een hele klus is om "te bewegen" ?
Vaak heeft dat weer te maken met je eigen overtuigingen of het stellen van onrealistische doelen, niet afgestemd op jouw specifieke situatie en mogelijkheden.
In het persoonlijk coachtraject wat we opstellen worden de doelen die je zelf wil bereiken vastgelegd.
 
Ontspanning
 
Hoe zorg je ervoor dat je na inspanning ook toe komt aan ontspanning? ( Te veel) Stress levert niet zoveel op maar kost juist heel veel! Stress kan je lijf aantasten: je krijgt bijvoorbeeld last van vroegtijdige veroudering of hart- en vaatziekten. Vaak kom je in een vicieuze cirkel als je slecht slaapt en vervolgens overdag niet optimaal kunt presteren.


 
-->